43025, Волинська область, м. Луцьк, вул. Прогресу,7
 
 
Департамент фінансів
Волинської обласної державної адміністрації
 
 
[ Вітаємо Вас на нашому оновленому веб-сайті. Всі зауваження, побажання та пропозиції по роботі веб-сайту надсилайте на електронну адресу post@gfin.voladm.gov.ua ]
 
 
Курси валют

Курс доллара     Погода в Луцке
Голосування
Чи задоволені Ви рівнем своїх доходів?
Інформація про підсумки виконання місцевих бюджетів області та виконання розпорядження голови облдержадміністрації від 23 березня 2020 року №161 «Про організацію виконання місцевих бюджетів у 2020 році» станом на 1 липня 2020 року

 

 

З метою загальної організації виконання місцевих бюджетів у 2020 році розпорядженням голови обласної державної адміністрації від 23 березня 2020 року № 161 затверджено План заходів щодо збільшення надходжень до місцевих бюджетів і ефективного використання бюджетних коштів у 2020 році.

   Переважна більшість завдань  цього плану станом на звітну дату знаходяться у стадії виконання, проте стосовно окремих питань є необхідність у активізації роботи у ІІ півріччі цього року.

 З ІІ кварталу цього року виконання плану заходів здійснюється в умовах  запроваджених урядовими рішеннями карантинних обмежень та змін законодавства, що суттєво вплинуло на стан виконання місцевих бюджетів області за  перше півріччя 2020 року. У зв’язку з цим, дорученням голови облдержадміністрації від 23 квітня 2020 року № 2828/17/2-20 учасників бюджетного процесу області зобов’язано враховувати зміну основних прогнозних показників економічного розвитку територій при здійсненні запланованих у місцевих бюджетах видатків на 2020 рік.

У таких умовах рівень виконання річного плану доходів місцевих бюджетів області у І півріччі 2020 року склав 45,0 відсотків (середній по Україні – 44,9 відсотка). Зокрема, у рейтингу областей України за виконанням річного плану доходів зведений бюджет області перебуває на 12 місці, обласний бюджет – на 8 місці.

В цілому по області  надходження загального фонду місцевих бюджетів області (без врахування міжбюджетних трансфертів) за І півріччя цього року склали  2389 млн грн,  що становить 96 відсотків до запланованого обсягу. Забезпечено виконання усіх зведених бюджетів районів та 36-ти бюджетів об’єднаних територіальних громад. Не виконані за власними доходами обласний бюджет (рівень виконання 93,1 відсотка, недоотримано 27,3 млн грн), бюджети міст Ковеля (96,4 відсотка, -7,2 млн грн), Володимира-Волинського (97,4 відсотка, -2,5 млн грн), Нововолинська (97,8 відсотка, -2,1 млн грн) і Луцької ОТГ (90,7 відсотка, -74,8 млн грн), а також бюджети Смолигівської (41,1 відсотка; - 2,8 млн грн), Поворської (79,8 відсотка; -1,1 млн грн), Копачівської (82,1 відсотка; -1,1 млн грн), Ківерцівської (85 відсотків; -5,3 млн грн),  Підгайцівської  (87,4%; -7 млн грн), Голобської (87,8 відсотка; -1,4 млн грн), Заболоттівської (89,3 відсотка;   -687 тис. грн), Шацької (90,4 відсотка; -1,2 млн грн), Прилісненської (91,4 відсотка; -808,8 тис. грн), Любомльської (93,7 відсотка; -1,7 млн грн), Любешівської (95,6 відсотка; -1,3 млн грн), Торчинської (96,7 відсотка;  -486,4 тис. грн), Турійської (98,3 відсотка; -225,9 тис. грн) та Велицької (99,6 відсотка; -11,9 тис. грн) громад.

Відповідними бюджетами недоотримано запланованих надходжень по податку на доходи фізичних осіб (рівень виконання в цілому по області 93,1 відсотка; недобір 116 млн грн), платі за землю (92,9 відсотка;                                  -14,4 млн грн), платі за надання адміністративних послуг (86,4 відсотка;                -6,2 млн грн), акцизному податку за пальне (96,6 відсотка; -3,3 млн грн) та орендній платі за майно, що перебуває в комунальній власності (83,1 відсотка;           -1 млн гривень).

Основними причинами невиконання плану надходжень податку на доходи фізичних осіб є повне або часткове зупинення діяльності окремими суб’єктами господарювання на період дії карантинних заходів (кількість найманих працівників скоротилась проти відповідного періоду минулого року на 6,9 відсотка). Зокрема, за шість місяців цього року зменшились обсяги перерахованого до місцевих бюджетів податку на доходи фізичних осіб у порівнянні з відповідним періодом минулого року 3533-ма податковими агентами – юридичними особами на загальну суму 180,7 млн гривень. У їх числі такі бюджетоутворючі підприємства, як ТОВ «Кромберг енд Шуберт Україна», СП ТОВ «Модерн Експо», ПРАТ «СКФ Україна», ДП «ЛРЗ Мотор», ДП «АСЗ №1» АТ «Богдан Моторс», регіональна філія «Львівська залізниця» ПАТ «Українська залізниця», КП «Луцьке підприємство електротранспорту» тощо.  

Загалом знизились обсяги перерахованого податку на доходи фізичних осіб по підприємствах галузей лісового господарства (-12,9 млн грн, або на 48,7 відсотка), будівництва (-5,2 млн грн, на 14,1 відсотка), промисловості
(-8,5 млн грн, на 6,7 відсотка) та транспорту (-2,6 млн грн, на 3,5 відсотка).

 Поряд з цим, зберігається позитивна динаміка сплати податку від установ бюджетної сфери (+40 млн грн або на 7,6 відсотка) та господарюючих суб’єктів у сільському господарстві (+5,8 млн грн, на 8,4 відсотка ), фінансовій діяльності (+2,7 млн грн, на 12,5 відсотка), з виробництва електроенергії (+9,3 млн грн, на 40,4 відсотка), газу (+2,1 млн грн, на 21,8 відсотка), надання послуг зв’язку (+2,0 млн грн, на 18,6 відсотка) і розподілу води (+1,6 млн грн, на 18,4 відсотка). 

Недобір плати за землю пов'язаний із наданням згідно Закону України від 30 березня 2020 № 540-IX «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на забезпечення додаткових соціальних та економічних гарантій у зв'язку з поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19)» пільги по сплаті земельного податку і орендної плати (землі державної і комунальної власності) за березень 2020 року за земельні ділянки, що використовуються платниками в господарській діяльності.

Дія карантинних заходів спричинила також зменшення кількості звернень до центрів надання адміністративних послуг і до органів місцевої влади та самоврядування за отриманням адміністративних послуг та, відповідно, зменшились надходження плати за надання адміністративних послуг.

В цілому по області протягом дії карантинних заходів у квітні - червні темпи росту власних доходів бюджету області сповільнились на 13,5 відсоткових пункти, обласного бюджету – на 11,1 відсоткових пункти.

Вагомим резервом забезпечення власних доходів місцевих бюджетів є погашення заборгованості з платежів до бюджету, обсяг якої з початку поточного року зріс майже на 24 млн грн або на 10,4 відсотка і на 1 липня  становить 254,8 млн гривень.  Майже ­­57 відсотків загальної суми податкового боргу (144,7 млн грн.) припадає на недоїмку з податку на майно та 15,6 відсотка (39,9 млн грн.)  з податку на доходи фізичних осіб.    

Ріст неплатежів до місцевих бюджетів з початку року допущено у всіх районах, крім Луцького, Маневицького, Старовижівського і Турійського та усіх містах обласного значення, крім м.Нововолинська.

Одним із важливих джерел забезпечення надходжень до бюджетів є повнота оподаткування земельних ресурсів, які перебувають у власності або користуванні. Зокрема, за інформацією головного управління Держгеокадастру в області у 2020 році потребує оновлення нормативна грошова оцінка (НГО) 864-х населених пунктів. Станом на 01.07.2020 місцевими радами в області прийняті рішення щодо проведення робіт по НГО земель 320-ти населених, по 184-х населених пунктах здійснюються роботи по розробленню технічної документації. Основними причинами невиконання запланованих обсягів робіт в установлені строки є недостатнє фінансування на розроблення містобудівної документації та проведення НГО земель населених пунктів, відтермінування прийняття рішень радами про виділення фінансування у зв’язку з утворенням територіальних громад.

З урахуванням уточнених розрахунків головного управління ДПС в області по основних бюджетоутворюючих платежах місцевих бюджетів до кінця цього року очікується недобір запланованих обсягів надходжень, зокрема, по податку на доходи фізичних осіб – близько 300 млн грн (у тому числі 60 млн грн до обласного бюджету) та платі за землю – 30 млн гривень. Зниження обсягів перерахованого податку на доходи фізичних осіб в розрахунку на рік очікується від фізичних осіб – підприємців, від основних експортоорієнтованих платників податку (ТОВ «Кромберг енд Шуберт Україна», СП ТОВ «Модерн Експо», ПРАТ «СКФ Україна»), а також від господарюючих суб’єктів у галузях промисловості, транспорту і лісового господарства. 

У межах надходжень до місцевих бюджетів області забезпечено відповідний рівень фінансування видатків.

Протягом звітного періоду на фінансування соціально-культурної сфери області спрямовано 4380,9 млн грн, або 83 відсотка від запланованого на                          І півріччя цього року.

Для забезпечення нормального функціонування бюджетних установ та фінансування першочергових видатків  у звітному періоді 8 місцевих бюджетів області скористалися правом на отримання короткотермінових позик з  єдиного казначейського рахунку на суму 39,3 млн грн, з яких станом на 1 липня  погашено 31,9 млн гривень.  

З початку поточного року в області залишається контрольованою ситуація із виплатою заробітної плати працівникам бюджетної сфери, забезпечується своєчасне фінансування цих видатків, заборгованість не допускається. Станом на 01 липня 2020 року на зарплату з нарахуваннями з місцевих бюджетів області спрямовано 3 232,7 млн грн або 51 відсоток до планових призначень на рік, що свідчить про належний рівень забезпеченості асигнуваннями відповідних видатків. На вказані витрати використані додаткові ресурси місцевих бюджетів за рахунок розподілу вільних залишків коштів, що утворилися на початок року, у сумі 20,6 млн грн (5,8 % від розподіленої на 01.07.2020 суми), за рахунок доходів, отриманих від перевиконання планових показників – 1,9 млн грн (14,1 % від загальної суми).

Водночас, у цілому по області декларується незабезпеченість асигнуваннями видатків на заробітну плату загальним обсягом 37,9 млн грн, у тому числі в освіті – 30,8 млн грн (з них за рахунок освітньої субвенції – 10,5 млн гривень. Враховуючи, що місцеві бюджети області у лютому цього року отримали додатково 102,4 млн грн освітньої субвенції, у тому числі 18 млн грн – по обласному бюджету, які до теперішнього часу не розподілені, для вирішення питання фінансового забезпечення закладів освіти на місцевому рівні є відповідні джерела.

При цьому, за інформацією, наданою фінансовими органами, в умовах запровадження карантинних обмежень у зв’язку з коронавірусною хворобою, у значній частині територій заробітна плата виплачувалася у повному обсязі, тобто переважно не застосовувалася норма чинного законодавства щодо встановлення 2/3 заробітної плати у разі вимушеного часу простою не з вини працівника. Так, для прикладу, не застосовувалася така обмежувальна норма в Локачинському районному бюджеті, по якому декларується незабезпеченість у сумі 3,9 млн грн, Іваничівському районному бюджеті (незабезпеченість – 1,2 млн гривень). Навіть за умов застосування відповідної норми, у Камінь-Каширському районі прогнозується додаткова потреба у бюджетних призначеннях на заробітну плату працівників освіти, що фінансуються коштами місцевих бюджетів, у сумі 13,4 млн грн, у Ратнівському – 1,1 млн гривень. Врегулювання цього питання у таких районах залежить насамперед від рішень про впорядкування мережі освітніх закладів та їх чисельності.

Крім того, продовжує бути актуальним питання перегляду структури фонду оплати праці. Так, додаткова потреба у коштах, яка декларується по містах обласного значення (6,6 млн грн), повязана із намірами підвищення рівня виплат необов’язкового характеру.

З метою недопущення розбалансування обласного бюджету,  департаментом фінансів облдержадміністрації спільно з головними розпорядниками коштів обласного бюджету проведено аналіз використання бюджетних ресурсів у січні – липні 2020 року. За наданою розпорядниками інформацією, станом на 15 липня 2020 року залишок невикористаних асигнувань загального фонду обласного бюджету за січень – червень цього року становив 31,7 млн гривень. Найбільша сума таких залишків утворилася по управлінню освіти і науки облдержадміністрації – 22,7 млн грн, з яких по заробітній платі з нарахуваннями – 14,8 млн грн, по придбанню продуктів харчування – 1,9 млн гривень. Це пояснюється введенням карантинних обмежень у зв’язку з коронавірусною хворобою та проведенням навчання за дистанційною формою. По інших розпорядниках коштів невикористання бюджетних ресурсів також обгрунтоване запровадженням карантину та, як наслідок – непроведенням відповідних соціально-культурних, мистецьких, спортивних заходів.

Разом з тим, питання використання не освоєних на даний час коштів потребує комплексного вирішення з урахуванням невиконання обласного бюджету за доходами.  В  таких умовах питання своєчасного і повного фінансування видатків до кінця року є досить проблемним. Крім того, ситуація може ускладнюватися необхідністю першочергового фінансування заходів з недопущення поширення коронавірусної хвороби COVID-19.

Відповідна робота по відтермінуванню бюджетних призначень на ІІ-ге півріччя 2020 року також була проведена у травні цього року, за результатами якої на липень – листопад також було перенесено планові видатки на суму 45,0 млн гривень.

Загалом по обласному бюджету відтерміновано на грудень цього року 72,6 млн грн. залишків невикористаних асигнувань. У разі виникнення потреби, за обгрунтованим поданням головного розпорядника коштів, питання наближення бюджетних призначень може розглядатися з урахуванням виконання обласного бюджету за доходами.     

Актуальне питання, що потребує вирішення у поточному році – це підвищення рівня фінансування закладів охорони здоров'я в умовах медичної реформи та поширення коронавірусної хвороби. Так, на здійснення підтримки окремих закладів та заходів у системі охорони здоров'я бюджету області на 2020 рік передбачена субвенція в обсязі 39,1 млн грн, що не забезпечує мінімальну потребу для функціонування таких закладів і додатково потребує 18,2 млн гривень. Крім того, на фінансування закладів охорони здоров’я, які надають медичну допомогу за програмою державних гарантій медичного обслуговування населення, і які з 1 квітня 2020 року фінансуються з державного бюджету через НСЗУ, додатково, до рівня минулого року, необхідно 126,1 млн гривень. Ці питання облдержадміністрацією порушені перед Мінфіном, МОЗом та НСЗУ, однак, звернення, які надходять від медичних комунальних підприємств області, свідчать про необхідність активізації роботи управління охорони здоров’я облдержадміністрації із вказаними центральними відомствами на державному рівні.

У 2020 році з обласного бюджету передбачена підтримка більше 20-ти регіональних програм на загальну суму 163,5 млн гривень. За перші пів року на їх реалізацію використано 51,7 млн гривень. Це становить 44,4 відсотка від передбачених на шість місяців планових обсягів. Основна причина сповільнення виконання регіональних програм – це введені карантинні заходи у зв’язку з коронавірусною хворобою. Так, відтерміновано проведення соціально-культурних, спортивних та інших заходів, пов’язаних з оздоровленням окремих категорій громадян, проведенням конференцій, навчань.

         За шість місяців 2020 року місцевим бюджетам області з державного бюджету перераховано усього 3,1 млрд грн міжбюджетних трансфертів, що складає 96,9 відсотка до призначеного на відповідний період.

Місцевими державними адміністраціями та органами місцевого самоврядування протягом звітного періоду використано 2,7 млрд грн з перерахованих з державного бюджету коштів та залишків коштів відповідних трансфертів, утворених на початок року.

Разом з тим, низьким є рівень використання коштів за субвенціями:

 

 

Залишок коштів на початок року (млн грн)

Надійшло з початку року           (млн грн)

Залишок невикористаних асигнувань (млн грн)

Субвенція на фінансове забезпечення будівництва, реконструкції, ремонту і утримання автомобільних доріг загального користування місцевого значення, вулиць і доріг комунальної власності у населених пунктах

43,0

335,1

304,0

Субвенція на реалізацію заходів, спрямованих на розвиток системи охорони здоров'я у сільський місцевості

161,7

0,0

131,4

Субвенція на реформування регіональних систем охорони здоровя для здійснення заходів виконання спільного з міжнародним банком реконструкції та розвитку проекту «Поліпшення охорони здоровя на службі у людей»

23,9

55,0

43,7

Субвенція на забезпечення якісної, сучасної та доступної загальної середньої освіти «Нова українська школа»

0,0

11,5

11,0

Субвенція на надання державної підтримки особам з особливими освітніми потребами 

3,6

9,0

8,6

Субвенція на реалізацію програми "Спроможна школа для кращих результатів"

0,0

6,0

6,0

 

Обсяг дорожньої субвенції у 2020 році складає 781,5 млн грн, що більше минулого року на 247 млн гривень. У І півріччі 2020 року кошти з державного бюджету надходили своєчасно, їх уже отримано 335 млн грн, підрядниками освоєно 74 млн гривень. Із загального обсягу субвенції 619,8 млн грн передбачено департаменту інфраструктури облдержадміністрації, з яких використано 58,2 млн грн, решту (147,7 млн грн) затверджено 57 місцевим бюджетам на капітальний ремонт доріг комунальної власності, касові видатки проведено у сумі 16 млн гривень.  Із 57 територій кошти використовувались лише у 14-ти. У бюджетах Затурцівської та Липинської  об’єднаних територіальних громад бюджетні призначення субвенції (по 1 млн грн) станом на 01.07.2020 взагалі не затверджені.

На розвиток системи охорони здоров’я в сільській місцевості області передбачено  кошти відповідної субвенції  з державного бюджету, які надійшли у попередніх роках і на 1 січня 2020 року становили 161,7 млн гривень. Лише протягом травня-червня цього року  освоєно понад 30 млн гривень. Умовою перерахування коштів субвенції є дотримання співфінансування з місцевих бюджетів у розмірі 10 відсотків, яке забезпечене лише наполовину. Повністю відсутнє співфінансування по 3 проєктах у Камінь-Каширському районному бюджеті (амбулаторії с.Піщане, Пнівне, Тоболи) на суму 1221,0 тис грн., Рожищенському (с. Сокіл)  - 472,0 тис. грн.; бюджетах Колодяжненської отг ( с.Уховецьк, Скулин) –1 134,0 тис. грн та Забродівської отг (с.Річиця ) – 611,0 тис. гривень.

Аналогічна ситуація щодо субвенції з державного бюджету  на реалізацію спільного проєкту Міністерства охорони здоров’я України та Світового банку «Поліпшення охорони здоров’я на службі у людей». Цей п’ятирічний проект завершується у вересні 2020 року. Із цьогорічних  запланованих асигнувань обсягом 136 млн. грн. у І півріччі використано на капітальний ремонт,  реконструкцію амбулаторій та придбання медичного обладнання 35,1 млн гривень. Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 19.06.2020 року №731-р обсяг субвенції для  області збільшено на 61,5 млн гривень.  Однак, при потребі у  співфінансуванні 32 млн. грн. з місцевих бюджетів області виділено лише 7, 3 млн. грн. Найбільші обсяги незабезпечення у бюджетах  Луцької ОТГ (3497,2 тис. грн), м. Ковеля (3 150,5 тис. грн), Камінь-Каширському (3 805,5 тис. грн), Любешівському (2 042,7 тис. грн),  Горохівському (1 841,9 тис. грн), Ковельському (804,2 тис. грн) районних бюджетах, бюджетах Привітненської (1 553,3 тис. грн),  Турійської (1 327,6 тис. грн), Рівненської ( 1 194,4 тис. грн) та Павлівської (1 052,0 тис. грн) громад. 

Розподіл коштів субвенції на Нову українську школу було здійснено розпорядженням голови облдержадміністрації від 19.05.2020 № 275. Використання цього ресурсу проводиться із застосуванням процедур закупівель, які потребують певного терміну. Разом з тим, питання освоєння субвенції вимагає прискорення як у зв’язку із наближенням нового навчального року, так і з метою їх повного використання у поточному році, не допустивши повернення коштів до державного бюджету.

Аналогічні підходи і в питанні використання субвенції на реалізацію програми «Спроможна школа для кращих результатів». Бюджет області отримав із загального фонду державного бюджету 20 млн грн коштів цієї субвенції, листом Міносвіти від 09.07.2020 погоджено перелік проєктів, що реалізовуватимуться за кошти цієї субвенції, підготовлено проєкт розпорядження голови обласної державної адміністрації та в установленому порядку подано на погодження з постійною комісією обласної ради з питань бюджету, фінансів та цінової політики. Після встановлення бюджетних призначень по відповідних територіях, є необхідність у терміновому проведенні змін до показників окремих місцевих бюджетів та забезпечення своєчасного використання вказаного міжбюджетного трансферту.

У поточному році з державного фонду регіонального розвитку передбачено отримати 190,3 млн. грн, з яких у І півріччі з держбюджету надійшло 78,9 млн. грн.,  використано – 43,5 млн. гривень. До переліку включено у рамках проекту „Велике будівництво”  7 шкіл, 3 садочки, 2 об'єкти спортивної інфраструктури.

У ІІ півріччі очікуються додаткові   ресурси державного бюджету – на здійснення заходів щодо соціально-економічного розвитку окремих територій обсягом 33,5 млн грн (розпорядження Кабінету Міністрів України від 08.07.2020 №891-р) та на реалізацію проектів з реконструкції, капітального ремонту приймальних відділень в опорних закладах охорони здоров’я у  госпітальних округах – 56 млн грн (постанова Кабінету Міністрів України від 08.07.2020 №612).

Враховуючи складну метеорологічну ситуацію в області та підтоплення поліських територій, актуальним залишається питання формування місцевих резервів для ліквідації надзвичайних ситуацій. До цього ж зобов’язує і розпорядження голови обласної державної адміністрації від 23 березня 2020 року № 161 „Про організацію виконання місцевих бюджетів у 2020 році”.

Разом з тим, станом на 01 липня 2020 року обсяг резервних фондів більшості місцевих бюджетів поліської зони є обмеженим. Так, у  бюджеті Любомльської ОТГ у резервному фонді не залишилось коштів, ще у 22-х громадах залишок коштів резервного фонду складає менше 50 тис. грн, у 12 громадах – від 50 до 70 тис. гривень.

Департаментом фінансів облдержадміністрації з метою належної організації виконання місцевих бюджетів у ІІ півріччі 2020 року підготовлено проєкт розпорядження голови облдержадміністрації „Про підсумки  виконання  місцевих бюджетів області за І півріччя 2020 року” з відповідними завданнями учасникам бюджетного процесу.

 

 
 
   
 
 
Технічна підтримка Веб-студія ТРЕК Дія. Цифрова освіта Волинська обласна державна адміністрація Веб-портал органів виконавчої влади Інтернет-представництво Президента України